Jump to content

Blogi

Mūsu vietnes blogi

  1. ChameleonBird
    Jaunākais ieraksts

    Šajā rakstā mēģināšu izstāstīt par to ko un kā iespējams darīt ar LT1/LS1 aprīkotām mašīnām, izņemot Corvette, GTO un apvidus auto, ja iedegās "Security" lampiņa.

    Vai ir gadījies, ka iekāpjot mašīnā un mēģinot to iedarbināt, nav ne mazākās dzīvības pazīmes, bet instrumentu panelis deg? Ka benzīna sūknis ieslēdzot aizdedzi uzpumpē spiedienu, bet starteris negriež un ir dzirdams neliels klikšķis no motortelpas/paneļa puses? Vispirms ir jāpaskatās vai deg "Security" lampiņa, ja deg, tad iespējams ir kāda problēma ar VATS sistēmu vai atslēgu. Ja Security lampiņa nedeg/nemirgo, tad šis raksts nebūs domāts Jums, bet variet izlasīt - varbūt kādreiz noder.

    1986. gadā GM iepazīstināja pasauli ar Corvette mašīnu, kura bija aprīkota ar VATS (Vehicle Anti-Theft System - Automašīnas pretaizdzīšanas sistēma). Pēc tam tā strauji guva popularitāti un tika uzstādīta, kā standarta aprīkojums ļoti daudzās citās mašīnās. Tā kā šī sistēma tika uzstādīta dažādām mašīnām, tad GM sāka izmantot citus terminus - VATS, PASSkey-1 un PASSkey-2, PASSkey-3 un PassLock (neizmanto iebūvēto pretestību, bet radio čipu), bet autoservisos visi tāpat izmanto vienkāršo nosaukumu VATS, jo darbības princips neatšķirās - neļaut aizdzīt mašīnu. Pastāv vairāka tipa atslēgas - vienpusējās ar 5 griezumiem, divpusējās ar 10 griezumiem un ar rezistoru vai radio signāla čipu u.c. jaunākas.

    Ja mašīnai ir atslēga ar melnu plastmasas gabalu ar metāla stīpu pa vidu uz atslēgas asmeņa, tad tā ir atslēga ar rezistoru, ja atslēgai nav čipa, bet ir plastmasas rokturis, tad tā visticamāk ir ar radio čipu aprīkota (čips iekausēts rokturī), ja tai nav nedz roktura, nedz melnā plastmasas gabala, tad tā ir vecā tipa atslēga ar VATS sistēmu iebūvētu atslēgas cilindrā:

    blogentry-2999-0-71354900-1436782903_thu

    Pašā sākumā tika piedāvātas 15 dažādas pretestības atslēgas - t.i. melnā plastmasas gabalā esošā metāla stīpa ir - rezistors ar noteiktu pretestību. Ņemot vērā nestabilo darbību no apgrozības tika izņemta pirmā (vismazākās pretestības) atslēga, tāpēc normālā gadījumā, ja sanāk nopirkt kādu GM auto kas ražots pēc 1990. gada, būs kāda no 2.-15. VATS atslēgām. VATS pretestības iespējams aplūkot tabulā zemāk: Atslēga Pretestība omos (OHM)/ kilo omos (kOHM) Atslēga Pretestība omos (OHM)/ kilo omos (kOHM) 2 523 / 0.523 10 3740 / 3.740 3 681 / 0.681 11 4750 / 4.750 4 887 / 0.887 12 6040 / 6.040 5 1130 / 1.130 13 7500 / 7.500 6 1470 / 1.470 14 9530 / 9.530 7 1870 / 1.870 15 11800 / 11.800 8 2370 / 2.370

    Šī VATS sistēma, ja konstatē nepareizu signālu no atslēgas (vai slēdzenes cilinda) nosūta brīdinājuma signālu uz BCM, kas savukārt izvada "Security" lampiņu un nobloķē degvielas sprauslas, neuzlādē startera releju un var arī atslēgt degvielas sūkni. Dažos gadījumos šī sistēma var atļaut piedarbināt mašīnu, bet to noslāpēs pēc 2-3 sekundēm. Nelīdzēs, ja tiks izrauts atslēgas cilindrs, savienoti kaut kādi vadiņi zem stūres vai mašīnas "ievilkšana". Dzinējam netiks pievadīts benzīns un mašīna nestrādās. Kļūdas

    Kad ir nedaudz izstāstīts kas šī ir par sistēmu, var ķerties klāt pie biežāk sastopamajām problēmām. Pastāv 3 veida režīmi, kuros var strādāt VATS sistēma:

    • Normālais - par šo režīmu nav ko uztraukties. Šajā gadījumā visi VATS elementi nostrādā korekti - aizdedzē ir ielikta pareiza atslēga un BCM modulis savieno startera releju ar mīnusu un nosūta signālu ECM "Degvielas padošanai" un sprauslu atbrīvošani/atslēgšanai. Ja šis signāls netiek saņemts vai tiek pārtraukts, sprauslas tiek bloķētas un degvielu neiesmidzinās motorā. Signāls ir "unikāls pulsveida ziņojums", kas ir vairāku "on" un "off" stāvokļu virknējums, ko ir gandrīz neiespējami nokopēt. Ja visi elementi nostrādā korekti - relejam ir mīnuss, ir pievienots pluss uz "S" termināļa starterim un ECM ir saņēmis singālu padot degvielu - mašīna iedarbojas.
    • Viltotais - par šo režīmu vajadzētu uztraukties. Šis režīms iestājas, kad tiek mēģināts piedarbināt mašīnu ar nepareizu/nederīgu atslēgu (nepareiza pretestība/ signāls). Kad tiek konstatētas šādas nesakritības, mašīna tiek nobloķēta uz 4 minūtēm (deg "Security" lampiņa). Pat, ja uzreiz pēc tam tiek ievietota pareizā atslēga, mašīna tiks bloķēta visas 4 minūtes un ātrāk netiks atbloķēta, panelī, iespējams, degs visas lampiņas, bet nebūs dzirdams degvielas sūknis (var strādāt atkarībā no tā, kā pieslēgts barošanai), nebūs dzirdams starteris (iespējams neliels klikšķis no paneļa/motora puses). Ja atslēga ir pareiza - pārbaudiet vai tā nav netīra pie čipa un vai slēdzenē nav netīrumu, ja ir, notīriet ar kādu attaukojošu šķidrumu, kas nesaēd plastmasu un nepastiprina korodēšanu - gan uz atslēgas, gan slēdzenē. Ja tomēr gan slēdzene, gan čips ir tīrs un tāpat nesanāk piedarbināt auto, lasiet tālāk un gatavojaties uz nelielām "izvirtībām".
    • Atļautā kļūda - par šo režīmu vajadzētu uztraukties daļēji. Šis režīms iestājas, ja kāda no VATS komponentēm pazaudē/saņem nepareizu signālu PĒC veiksmīgas mašīnas iedarbināšanas. "Security" lampiņa mirgos/degs, bet mašīna nenoslāps un ar to varēs turpināt braukt. Ar šo kļūdu mašīnu varēs atkārtoti piedarbināt, "Security" lampiņa degs, norādot uz to, ka ir konstatēta kļūda VATS sistēmā. Lielākais risks - šajā režīmā mašīnu iespējams iedarināt arī ar neīsto atslēgu.

    Diagnostika

    Kad ir apskatīti iespējamie režīmi un to, kas tos varētu izsaukt, varam ķerties pie sīkāka apraksta par iespējamiem scenārijiem. Var gadīties, ka mēģinot iedarbināt mašīnu sāk mirgot "Security" lampiņa, ja tā notiek, tad arī ceļā ir iespējams veikt dažas lietas, kas, iespējams, ļaus nokļūt līdz galamērķim. Protams, izņēmums ir, ja esat nekurienes vidū vai nakts vidū jebkur, jo veikali ir ciet:

    • Kā minēts iepriekš - pārliecinieties, ka atslēga un slēdzena nav netīra ar dubļiem, nosēdumiem u.t.t. Visi nosēdumi var radīt nepareizu pretestību un VATS sistēma saprot, ka tā ir cita atslēga un bloķē mašīnu;
    • Pārbaudiet vai ir veseli visi drošinātāji. Atsevišķi drošinātāji var izsaukt VATS nestabilitāti;

    Tālākās darbības jau varēs veikt tikai ar instrumentu palīdzību:

    • Paņemiet multimetru un pārbaudiet atslēgas pretestību. Ja nezinat, kā to paveikt - apskatiet šo video pamācību. Tad atkarībā no mašīnas modeļa - šofera pusē zem stūres no atslēgas cilindra nāk 2 balti tievi vadi - bieži ir oranžā gumijas apvalkā, kuri savienojas ar violetu un violetu/baltu vadu. Atvienojiet šo savienojumu, pagrieziet atslēgu uz "On" un izmēriet pretestību no stūres puses esošajā konektorā. Pretestībai būtu jābūt vienādai/līdzīgai (pretestību nobīdes koeficients ir +/-3% no nomināla):
    • Ja pretestība atšķiras par vairākiem omiem vai neparādās vispār, tad problēma ir aizdedzes cilindrā.
    • Ja pretestība ir vienāda pie pozīcijas "On", tad turpinot mērījumu, pagriezt atslēgu uz "Off" un "On" pāris reizes un salīdzināt rādījumus. Ja pretestība "lēkā" t.i., nepaliek nemainīga, tad problēma ir aizdedzes cilindrā. Visbiežākais tiek pārrauts kāds no šiem diviem baltajiem vadiem pie cilindra kustīgās daļas.

    Ko darīt tālāk?

    Ja pēc diagnostikas ir konstatēta problēma aizdedzes cilindrā, tad kā pagaidu apejas variants, kuru daudzi, tā arī bieži atstāj, jo aizmirst par to ir - izmērīt korekti savas atslēgas pretestību, slīdzināt šo pretestību ar tabulas datiem, atrast to atslēgu un pretestību, kura ir vistuvāk no visām. Pēc tam doties uz veikalu (ja mājās nav) un nopirkt atbilstošas pretestības rezistoru. "Brutālākais" variants - nogriezt konektoru no stūres puses - ielodēt rezistoru pa vidu starp vadiem un savienot atpakaļ konektorus t.i., vadi no stūres puses paliek "karājoties gaisā".

    Šādā veidā iespējams "apiet" gadījumus, ja problēma ir atslēgā vai aizdedzes cilindrā. Ja problēma ir bijusi atslēgā, tad būs nedaudz jāpiepūlās un variējot ar pretestībām jāatrod pareizā kombinācija.

    Ja pēc diagnostikas problēma nav konstatēta nedz atslēgā, nedz cilindrā, tad problēma var būs vados līdz BCM, CPM vai pašā BCM modulī. Tādā gadījumā ir vairāki risinājumi:

    • Nopirkt jaunu BCM vai mēģināt atrestaurēt esošo - restaurēšana ir riskants variants, ja vien tiešām zināt, ko darat;
    • Nopirkt lietotu BCM, ja ir zināms, kādu tieši vajag - nav garantijas, ka pēc laika neatkārtosies problēma;
    • Izkodēt VATS sistēmu no BCM vispār - šo variantu arī daudzi izmanto, jo īpaši ASV. Šeit gan var rasties/nepazust problēma ar iedarbināšanu, jo startera relejam netiks padots mīnus signāls - relejs būs jāapiet;
    • Mēģināt "norestartēt smadzenes" mašīnai, lai tā ņemtu pretī jauno atslēgas pretestību. Šo variantu arī apskatīsim padziļināti;
    • Nopirkt/uzmeistarot VATS apejas moduli. Šo variantu arī apskatīsim padziļināti.

    VATS restarts (!!!Izpildīt uz pašu atbildību!!!)

    Dažādām VATS sistēmām ir dažādas restartēšanas (atiestatīšanas uz sākuma stāvokli) metodes, protams, jāņem vērā, ka restarts strādā tikai un vienīgi tad, ja visas komponentes ir veselas, bet, ja atslēgas čips ir bojāts vai noticis kāds pārrāvums vados, kontaktos, restartēšana nepalīdzēs.

    PasskeyII metode:

    Šī metode var noderēt, ja ir Chevy, Buick, Oldsmobile, Cadillac, Pontiac, Saturn vai Hummer ar atbilstošo VATS tipu.

    Nepieciešamie instrumenti:

    • Atslēga;
    • Hronometrs (vai telefons ar hronometru).

    Pārbaudes:

    • Jāpārliecinās, ka akumulators ir pilnībā uzlādēts, ja nav, tad šo procedūru nav ieteicams veikt, jo nepilnīgas izpildes gadījumā, auto nebūs lietojams;
    • Aptuvenais, kopējais laiks 30 minūtes, kuru laikā auto nedrīkst piedarbināt;
    • BCM, PCM un VATS ir jābūt funkcionējošā kārtībā.

    Izpildāmās darbības:

    1. Pagrieziet atslēgu uz "On" stāvokli, bet neiedarbiniet to. Atstājiet to šādā stāvoklī tieši uz 11 minūtēm. "Security" lampiņai būtu jādeg vai jāmirgo visas 11 minūtes. NEDRĪKST pāriet uz nākošo soli, kamēr "Security" lampiņa nav beigusi mirgot vai izdzisusi;
    2. Pagrieziet atslēgu "Off" stāvoklī uz 30 sekundēm;
    3. Izpildiet 1. soli atkārtoti. "On" uz 11 minūtēm;
    4. Izpildiet 2. soli atkātoti. "Off" uz 30 sekundēm.
    5. Izpildiet 1. soli atkārtoti. Šī ir trešā reize, kad šo soli pildat. "On" uz 11 minūtēm;
    6. Izpildiet 2. soli atkārtoti. Arī šim solim šī ir trešā izpildes reize. "Off" uz 30 sekundēm.
    7. Pagrieziet atslēgu "On" stāvoklī uz 30 sekundēm;
    8. Pagrieziet atslēgu uz "Off" stāvokli.
    9. Mēģiniet darināt mašīnu.

    Passlock metode:

    Šī metode var noderēt, ja ir Chevy, Buick, Oldsmobile, Cadillac, Pontiac, Saturn vai Hummer ar atbilstošo VATS tipu.

    Nepieciešamie instrumenti:

    • Atslēga;
    • Hronometrs (vai telefons ar hronometru).

    Pārbaudes:

    • Jāpārliecinās, ka akumulators ir pilnībā uzlādēts, ja nav, tad šo procedūru nav ieteicams veikt, jo nepilnīgas izpildes gadījumā, auto nebūs lietojams;
    • Aptuvenais, kopējais laiks 30 minūtes, kuru laikā auto nedrīkst piedarbināt;
    • BCM, PCM, IPC un VATS ir jābūt funkcionējošā kārtībā.

    Izpildāmās darbības:

    1. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā un pamēģiniet piedarbināt mašīnu, atlaidiet atslēgu un atstājiet "On" pozīcijā;
    2. Iedegsies "Security" lampiņa. Uzgaidiet 10 minūtes līdz tā nodziest;
    3. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā uz 10 sekundēm;
    4. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā un pamēģiniet piedarbināt mašīnu, ja mašīna iedarbojas, tad sistēma ir restartēta. Ja mašīna nestrādā, tad izpildiet pārējos soļus;
    5. Iedegsies "Security" lampiņa. Uzgaidiet 10 minūtes līdz tā nodziest;
    6. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā uz 10 sekundēm;
    7. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā un pamēģiniet piedarbināt mašīnu, atlaidiet atslēgu un atstājiet "On" pozīcijā;
    8. Iedegsies "Security" lampiņa. Uzgaidiet 10 minūtes līdz tā nodziest;
    9. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā uz 10 sekundēm;
    10. Iedarbiniet dzinēju.

    Passlock III metode:

    Šī metode var noderēt, ja ir Chevy, Buick, Oldsmobile, Cadillac, Pontiac, Saturn vai Hummer ar atbilstošo VATS tipu.

    Nepieciešamie instrumenti:

    • Visas vecās atslēgas;
    • Jaunās atslēgas (ja tādas ir);
    • Hronometrs (vai telefons ar hronometru).

    Pārbaudes:

    • Jāpārliecinās, ka akumulators ir pilnībā uzlādēts, ja nav, tad šo procedūru nav ieteicams veikt, jo nepilnīgas izpildes gadījumā, auto nebūs lietojams;
    • Aptuvenais, kopējais laiks 30 minūtes, kuru laikā auto nedrīkst piedarbināt;
    • Ja mēģinat pieprogrammēt jaunu atslēgu/as, visām vecajām atslēgām ir jābūt pa rokai. Visas vecās atslēgas tiks izdzēstas no sistēmas, uzreiz kā tiks ieprogrammēta jaunā atslēga. Kad ir ieprogrammēta pirmā atslēga, uzreiz veiciet nākošo atslēgu programmēšanu 10 sekunžu laikā.

    Izpildāmās darbības:

    1. Ievietojiet galveno atslēgu (ar melno galu) aizdedzē;
    2. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā, bet nemēģiniet piedarbināt mašīnu. "Security" lampiņa iedegsies un paliks degot;
    3. Uzgaidiet 10 minūtes vai līdz brīdim, kad izdziest "Security" lampiņa;
    4. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā uz 5 sekundēm;
    5. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā, bet nemēģiniet piedarbināt mašīnu. "Security" lampiņa iedegsies un paliks degot;
    6. Uzgaidiet 10 minūtes vai līdz brīdim, kad izdziest "Security" lampiņa;
    7. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā uz 5 sekundēm;
    8. Pagrieziet atslēgu "On" pozīcijā, bet nemēģiniet piedarbināt mašīnu. "Security" lampiņa iedegsies un paliks degot;
    9. Uzgaidiet 10 minūtes vai līdz brīdim, kad izdziest "Security" lampiņa;
    10. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā. Atslēgas čips tiks ieprogrammēts nākošajā startēšanās ciklā;
    11. Iedarbiniet mašīnu. Ja tā darbojas normāli, pārprogrammēšana ir sekmīga. Ja nepieciešams ieprogrammēt vēl atslēgas:
    12. Pagrieziet atslēgu "Off" pozīcijā;
    13. Izņemiet atslēgu un 10 sekunžu laikā ievietojiet jauno atslēgu aizdedzē;
    14. Uzgaidiet kamēr nodziest "Security" lampiņa. Tas var notikt ļoti ātri. To var, iespējams, pat nepamanīt;
    15. Izpildiet soļus 12.-14. visām pārējām jaunajām atslēgām.

    VATS apejas modulis

    Ja restēršana nav palīdzējusi, tas nozīmē, ka kāds no elementiem ir bojāts.

    Lai pilnībā pārliecinātos, ka viss strādā, kā nepieciešams, jāveic vairākas darbības. Visas darbības aprakstītas zemāk jāveic uz savu risku un jāapzinās, ka šī nav profesionāla pamācība, bet gan amatieru veidoti "apejas" risinājumi, kurus var izmantot kāds cits pret jums.

    1. Jāpievieno zem stūres esošajiem aizdedzes cilindra vadiem pareiza lieluma pretestība. Šo, protams, var nedarīt, ja ir vairākas atslēgas un ir zināms, ka cilindrs ir vesels, bet, ja tomēr nav, tad pārgriež vadus no savienojuma uz stūres pusi, salodē ar pareizu pretestību un viens no etapiem ir gatavs. Būs daudzi, kuri teiks, ka šādā variantā mašīnā var iekāpt jebkurš, kuram ir F-body atslēga, to iedarināt un aizbraukt- jā, daļēji, tā ir taisnība, bet tieši tāpēc ir ieteikums pārgriezt vadus no savienojuma uz stūres pusi, lai jebkurā brīdī, šo pretestību varētu novienot nost un VATS sistēma iestāsies kļūdas režīmā un bez pareizas pretestības nekur neaizbrauksi.

    2. Lai PCM saņemtu signālu "OK" iespējams nopirkt vai uzmeistarot VATS apejas moduli (VATS bypass module), kas eBay maksā sākot no 25$. Ja ir kaut nedaudz elektronikas zināšanas vai pat, ja nav, bet rokas aug no pareizās vietas un ir iespēja dabūt pareizos instrumentus un visas sastāvdaļas, tad pats visu var uzmeistarot par apmēram 5-10 Eur. Moduļa veidošana aprakstīta šeit.

    3. Pēdējais solis, kurš nav obligāts, bet to iesaka darīt kopā ar 2. soli ir vai nu pie BCM/PCM vai pie drošinātājiem "salaist pa tiešo" startera vadus, apejot startera releju t.i., startera relejs saņemot signālu no BCM/PCM savieno - vadus. Lai releju apietu, nepieciešams sameklēt šo releju, kas parasti atrodas zem drošinātājiem un ar tāda paša vai līdzīga resnuma vadu savienot abus startera - vadus kopā apejot releju.

    Kas ir nepieciešams, lai šādu moduli uztaisītu:

    • 555 taimeris (555 timer mikroshēma);
    • neliela (vai jebkāda izmēra, kas ir pieejams) mikroshēmu plate;
    • 3.3K omu rezistors;
    • 2.2K omu rezistors;
    • 10K omu rezistors;
    • 100 omu rezistors;
    • divi 0.1uF keramiskie kondensatori;
    • 1 uF elektriskais kondensators;
    • 12V Zener diode (parastā diode nederēs);
    • mazs plastmasas korpuss (kastīte);
    • 3 vadu savienotājs (vai jebkāds risinājums, kas pašam patiks);
    • folija izolācijas lenta.

    Darbības:

    • Savienojiet 1 0.1uF kondesantoru starp 1 un 8 kājiņu;
    • Savienojiet starp šīm pašām kājiņām 12V Zener diodi paralēli kondensatoram ar gredzenoto (+) pusi uz 8 kājiņu. Šādā veidā diode apsorbēs startera radītos voltāžas pīķus;
    • Pie 8 kājiņas pielodējiet arī 100 omu rezistoru. Otrs gals būs savienojams ar aizdedzes plus (hot) vadu;
    • Savienojiet 4 kājiņu ar 8 kājiņu;
    • Savienojiet 6 kājiņu ar 2 kājiņu;
    • Pielodējiet 3.3K omu rezistoru starp 7 un 8 kājiņu;
    • Rindā salodējiet 2.2K omu un 10K omu rezistorus starp 6 un 7 kājiņu;
    • Pielodējiet 1uF kondensatoru ar + pusi pie 6 kājiņas un - pusi pie 1 kājiņas;
    • Pielodējiet otru 0.1uF kondesantoru start 5 un 1 kājiņu;
    • 1 kājiņa ir mīnuss (ground);
    • 3 kājiņa ir izeja uz ECM;
    • Izveidoto moduli vai plastmasas korpusu kārtīgi nolīmē ar folija izolācijas lentu, jo ir dzirdēti gadījumi, kad pārāk liels apkārtējais (ārējais) "troksnis" (traucējumi no raidītājiem, sadales kastēm u.t.t.) izjauc šī moduļa darbību/frekvenci un mašīn noslāpst.

    Visus 3 vadus var apvienot un pievienot konektoru, lai, kad mašīna ir jāatstāj uz ilgāku laiku vai pa nakti, šo moduli varētu noņemt un VATS sistēma darbotos normālā/avārijas režīmā un mašīnu nevarētu piedarināt. Zemāk redzams piemērs ar plastmasas korpusu un konektoru. Korpusu un konektoru var pievienot pēc paša izvēles.

    Shēma:

    blogentry-2999-0-04573300-1436782888_thu

    Pa pusei pabeigts:

    blogentry-2999-0-12037200-1436782882.jpg

    Pabeigts rezultāts

    blogentry-2999-0-12150600-1436782918_thu

    Pēc šī moduļa pievienošanas, iespējams būs nepieciešams apiet arī startera releju. Video angliski, kā un kur to darīt:

    Kad visi šie soļi ir izdarīti, tad mašīnai būtu jābūt braucamai. Ja ir darīts, kas līdzīgs vai pilnīgi pretējs, droši rakstiet vai komentējiet.

    Veiksmīgi!!

  2. Dainite
    Jaunākais ieraksts

    Kā jebkura daudzsēriju ziepju opera, arī šis seriāls par manām tiesībām beidzot ir noslēdzies. Pie tam jāsaka - ļoti veiksmīgi. Visiem, kas cītīgi sekoja līdz un turēja par mani īkšķus vēlos teikt milzīgu paldies. Tomēr noslēgumā vēl apkopošu šādus tādus faktus un domugraudus par visu šo.

    Ir milzīga atšķirība vai tiesības liek 18 gados par senču naudu pilnīgi bez nekādas dzīves pieredzes, motivācijas un saprašanas kāpēc tu to dari, vai arī to dara 35 gados, ar konkrētu mērķi un motivāciju, priekš sevis un ar pamatīgu pieredzi un zināšanām gan par auto, gan par dzīvi kopumā.

    Teoriju var apgūt gandrīz jebkurš, ir tikai jāmācās, savukārt braukšanai gan ir ļoti svarīgs instruktors un tas, kā viņš savu darbu veic. Ja gadīsies tāds, kam pašam viss ir pilnīgi po, tad nevar gaidīt, ka pēc viņa mācīšanas kaut kas labāks būs galā no skolnieka. Tāpēc nevajag baidīties mainīt instruktoru, ja nepatīk. Pie tam momentā. Es laikam varu justies laimīga, ka mana intuīcija uzreiz izvēlējās tik labu instruktoru. Varbūt kādam citam viņš nepatiktu, jo cilvēki ir dažādi, bet man viņš ļoti patika un savas braukšanas nodarbības vēl ilgi atcerēšos ar smaidu.

    Kāds pēc tam jaunais šoferis būs uz ielas, tas atkarīgs no cilvēka paša. Labs instruktors var tikai kaut ko mēģināt glābt. Ja jauneklis nekad pa priekšu pa durvīm nav palaidis dāmu, tad neceriet, ka viņš pie stūres esot kādu kaut kur palaidīs. Un, ja kāda dāma ir blonda pēc būtības, tad pie stūres tāpēc viņa nekļūs labāka.

    Kopumā par tiesībām varu pateikt to, ka autoskolā iestājos 2012. gada 8. oktobrī un braukšanas eksāmenu nokārtoju 11. februārī. Neko nesasteidzot un arī neko nevelkot garumā pa 4 mēnešiem tiku līdz tiesībām. Naudas ziņā tas kopā bija 310,44 Ls, bet jāņem vērā, ka man bija šādas tādas atlaides un medicīna, kā arī baltās tiesības man arī jau bija. Taču tas ir pierādījums, ka zem 300 Ls šobrīd pie tiesībām tikt nav īsti reāli, jo es visu darīju tik taupīgi un ekonomiski cik vien iespējams.

    Kopumā man patika. Ja pirms gada man kāds būtu teicis, ka man būs tiesības un es nevarēšu vien sagaidīt, kad tikšu pie stūres, tad es būtu teikusi, ka tam cilvēkam kaut kas nav ar galvu kārtībā. Lai cik ļoti man patīk auto, ar stūrēšanu es visu laiku biju uz Jūs. Taču nu viss ir mainījies. Un milzīgu paldies par to es vēlos pateikt savam Instruktoram ar kura palīdzību es tiku vaļā no visām savām bailēm un fobijām. Pie viņa es labprāt vēl kādu kategoriju ietu mācīties :)

    Līdz šim es izvairījos un nenosaucu vādā ne autoskolu ne arī kādu no pieminētajiem cilvēkiem, bet ar laipnu Instruktora atļauju - iepazīstieties - visforšākais Instruktors - Josifs Galuza un viņa mašīnīte Honda CRV. Novēlu, lai viņam veselība, izturība un pacietība izskolot vēl daudzus labus šoferīšus.

    honda.JPG

×