Jump to content

ChameleonBird's Blog

Lai sekotu, piesakieties  
  • ieraksti
    19
  • komentāri
    6
  • skatījumi
    36 685

Klāt pavasaris - atsākam remontus.

ChameleonBird

2 363 skatījumi

Tika atrisināta problēma ar plīstošajām šļaukām pagaidu variantā - uzliekot šļaukas, kas tur 20 bar lielu spiedienu. Tas, protams, nav labākais un ilglaicīgs risinājums, jo pārlieku liels spiediens rada problēmas ne tikai šļaukām, bet arī spiediena pulsa slāpētājam, iešpricei un citām degvielas sistēmā esošajām lietām. Tāpēc tika meklēts cēlonis tam, kāpēc tad lūk šīs šļaukas plīst.

Izmērot spiedienu, tika konstatēts, ka spiediens sistēmā neitrālā režīmā ir 5 bar. Pēc rokasgrāmatas visiem modeļiem no 2.8L - 6.6L motoriem, kas ir no 1993.-2002. gadam, ar iešprici, šis spiediens sistēmā nedrīkst pārsniegt 4 bar. Kas nozīmē, ka mašīnai spiediens bija 1 bar par lielu, kas arī radīja šļauku plīšanu.

Sāku meklēt nākošo cēloni, kas pēc servisā teiktā varētu būt spiediena regulators vai beigts sūknis. Sūknis bija vesels un normāli ejošs, jo tas ir tikai normāli, ka sūknis saražo lielāku spiedienu nekā motoram paredzēts, jo pie lielākiem apgriezieniem (virs 3500 rpm) motors arī var apēst visus 5 bar. Tāpēc palika tikai spiediena regulators.

Tā kā ar degvielas sistēmām pirms tam nebija bijusi nekāda darīšana, ja neskaita mehāniskā un elektriskā pumpja nomaiņu 87. gada Firebird, kas bija arī jaunums, tomēr šī ir jau nākošā paaudze, tāpēc praktiski nevar būt tāda pati situācija.

Vēl viens labums tam, ka bija uztaisīta rezerves ieeja caur bagāžnieku, kas atļauj piekļūt sūknim nenoņemot neko no mašīnas apakšas.

Pētot degvielas sistēmu radās jautājums - kur ir šis te spiediena regulators? Kā tas izskatās? Kā darbojās? Googles tante un daži amīšu forumi nāca palīgā ar iespējamajiem variantiem, bet kā vienmēr, kamēr blakus nav reāla mašīna uz kuras apskatīties visu dzīvē vai arī nav cilvēks, kurš tam visam ir izgājis cauri, pareizo atbildi neatrast.

Tātad informācija, kuru atradu, lai gadījumā, ja nu kādam ir kāda Corvette, Camaro vai Firebird ar LT1,LS1 vai LSx dzinēju sākot no 1990. gada uz augšu līdz... un tagad gadu par Camaro un Corvette nezinu, bet Firebird līdz 2002. gadam.

2.8, 3.1, 3.4, 3.8L dzinējiem un Corvette LS1 5.7L dzinējam ar lielo recirkulācijas loku (ceru, ka visi zin, kas tas tāds ir, ja nē, tad dodiet ziņu un pierakstīšu komentāros) (Corvette tikai viens modelis tāds vien esot) spiediena regulators atrodas pie dzinēja, tieši pirms vai visbiežākais iebūvēts iekšā saucamajās degvielas sliedēs (fuel rails) un varētu izskatīties apmēram šāds:

blogentry-2999-0-07178200-1364297061_thu

Protams, tas nav vienīgais variants un tas varētu izskatīties arī līdzīgi kā ir lielajiem motoriem:blogentry-2999-0-03441300-1364297056_thu

Noņemšana ir gana laikietilpīga, bet, ja ir pareizie rīki, tad ar netrīcošām rokām to varot izdarīt apmēram 40-60 min laikā. Šī te mantiņa atrodās šo te sliežu galā, šofera pusē pie ugunsienas (firewall) un noņemama ar spoguļa palīdzību.

Ja runājam par manu gadījumu un lielajiem motoriem visbiežākais gadījums ir mazais recirkulācijas loks t.i., kad spiediena regulators atrodas bākā iekšā un var izskatīties apmēram šādi:

blogentry-2999-0-52940400-1364297353_thu

Bet motorā degvielas sliedēs ir iebūvēts spiediena impulsu izlīdzinātājs (pulse damper) un izskatās šādi:

blogentry-2999-0-01174200-1364297066_thu

Lai uz sprauslām radītu vienmērīgu degvielas plūsmu, nevis impulsu veidā, kādu to nodrošina pumpis, jo ja nebūtu šīs mantiņas, tad varētu būt gadījums, ka vienā brīdī mašīna noslāpst, jo degvielas nav pietiekoši un ierauj par daudz gaisu.

Tātad kā šis īsais recirkulācijas loks darbojās. Degvielas sūknis pumpē savas 5 atmosfēras degvielas sistēmā, nonāk līdz degvielas filtram, kas parasti ir ārpus bākas, šofera pusē, pie pus rāmja, pēc filtra atrodas viens tāda maza detaļiņa, kuru vienkāršā valodā sauc par "troiņiku" jeb plūsmas T-veida sadalītāju:

blogentry-2999-0-37056500-1364297531_thu

No šī sadalītāja uz motoru aiziet tikai 1 degvielas padeves šļauka un tik daudz degvielas cik nepieciešams vai precīzāk cik to ļauj impulsa slāpētājs, jo tas rada nelielu pretspiedienu sistēmā, savukārt otra šļauka atgriežas uz bāku, kur sastopas ar spiediena regulatoru, kurš regulē spiedienu sistēmā no otras puses radot ideālo spiedienu, kas nepieciešams motoram tukšgaitā, kas ir līdz maksimums 4 bar.

Protams, gadās, ka spiediena regulētājs saplīst (jauns maksā ~40 Ls), saplīst sūknis (sūkņa komplekts ar regulatoru ~ 200 Ls) un varētu šķist, ka ir lieli sū un varēs atkal atstāt lielu kāpostu auto remontā, tomēr nav tik traki.

Protams, labākajā gadījumā būtu labi uzlikt visu oriģinālo, tomēr, ja nav tik daudz naudas uz doto brīdi, var izlīdzēties ar saucamajām pēc-ražotāju (aftermarket) precēm t.i., e-bay, rockauto u.c. iespējams nopirkt sūkņus sākot no 10$, tomēr tos neieteiktu pirkt, jo tie ātri nobeidzās. Var sākt skatīties sākot no 20$, tie sūkņi parasti izskatās šādi:

blogentry-2999-0-43577800-1364298074_thu

Domājat, ka 240 Ls vietā iztiksiet ar 10 Ls? Tomēr tas vēl nav viss. Ja tiek mainīts cits sūknis bez spiediena regulatora, tad, lai arī cik var uzticēties ražotāja teiktajam, ka spiediens nepārsniegs paredzēto, tomēr ir labāk uzlikt spiediena regulatoru (normāls maksā ~35 Ls), piemēram:

blogentry-2999-0-58764200-1364298482_thu

Tomēr ar šādiem ir jāmāk apieties un jāzina, kā tos noregulēt, protams, tos var savienot ar vakuuma sūkni, kas regulē membrānu atkarībā no vakuuma daudzuma u.t.t., bet tas arī ir jāmāk, ne tā šļauka un regulators vai nu aizgriezīsies pavisam vai atnāks vaļā pavisam un atkal būs problēmas ar spiedienu vai arī var uzlikt vienkārši bez vakuuma, bet tad spiediens būs konstantā lielumā, kas pie maziem apgriezieniem var palielināt patēriņu un jaudas zudumu vai tieši otrādi pie maziem viss būs bumbās, bet pie lieliem benzīna nepietiks un atkal būs jaudas zudumi.

Protams ir iespējams arī nopirkt komplektus, piemēram:

blogentry-2999-0-25752000-1364298445_thu

Maksā ~90 Ls, kas sastāv no pumpja, kontaktiem, regulatora ar visiem uzgaļiem un savienojumiem un mini datu devēju, kas jāpieslēdz pie ECU, ja tāds ir vai pie galvenā borta datora. Šis darbs arī ir diezgan piņķerīgs un pāris nepareizas darbības un labākajā gadījumā pieaugs degvielas patēriņš vai pazudīs jauda vai tiks nosvilināts borta dators.

Tāpēc ir vienkāršāks risinājums - ņemot vērā to, ka visbiežāk kopā ar sūkņa maiņu ir nepieciešams (ieteicams) nomainīt arī benzīna filtru, tad iespējams iegādāties universālo filtru, kas strādā arī kā spiediena regulators:

blogentry-2999-0-85043000-1364297346_thu

Šādi filtri maksā apmēram 40 Ls, nepieciešams atrast tikai īstajam modelim un pārsvarā pēc noklusējuma nāk uzstādīti Corvette (tā vismaz runā un tiek rakstīts forumos) sākot no 90-to vidus.

Tātad apvienojums - aftermarket pumpis (~20 Ls) + duālais filtrs (~40 Ls) = ~60 Ls + nomaiņa. Ņemot vērā, ka sūkni ir iespējams ievietot jau oriģinālajos pumpja ietvaros vai uzstādīt atsevišķi bez ietvara, tad ar to galu problēmas lielas nav. Vislielākā "sarežģītība" ir filtra uzstādīšana, kur būs nepieciešams pielāgot atpakaļejošās degvielas šļauku. Protams, vienmēr pastāv iespēja nopirkt lietotu sūkni, kas var nokalpot pat ilgāk nekā jaunais sūknis. Viss atkarīgs no lietošanas, tāpēc kūpinam riepas prātīgi.

Ceru, ka kādam info noderēs un, ja nepieciešama kāda palīdzība saistībā ar 3. vai 4. paaudzes Firebird variet rakstīt un mēģināšu palīdzēt. Drīzumā varēšu palīdzēt arī ar 2. paaudzes Firebird, jo top jauns projektiņš. Bet par to citreiz.

Gatavojamies sezonai!



0 komentāri


Ieteiktie komentāri

Nav neviena komentāra, ko parādīt

Izveidojiet kontu vai piesakieties, lai komentētu

Jums jābūt reģistrētam vietnes dalībniekam, lai rakstītu komentārus

Izveidojiet kontu

Reģistrējieties mūsu vietnē. Tas ir vienkārši!

Reģistrēt jaunu kontu

Pieteikties

Jums jau ir konts? Piesakieties te.

Piesakieties
×