Jump to content

ChameleonBird's Blog

Sign in to follow this  
  • entries
    19
  • comments
    6
  • views
    36,875

"Karstuma karalis" jeb kondiciniera stāsts

ChameleonBird

2,887 views

Stāsts garš, tāpēc rakstīšu īsi. Kā jau visām mūsdienu mašīnām arī šai ir uzstādīta gaisa kondicionēšanas sistēma (A/C). Tomēr reizi pa reizei gadās arī problēmas – pūš tikai karstu gaisu, nepūš vispār neko, pūš remdenu vai viegli vēsu gaisu, nelaba smirdoņa, metāliska skaņa ieslēdzot kondicionieri vai kas cits. Manā gadījumā saskāros ar vairākām problēmām. Jau nopērkot mašīnu bija dzirdama viegla metāliska skaņa.

Toreiz tas nelikās nekas īpašs un īpaši nepievērsu uzmanību, tomēr pēc laika, kad pienāca vasara un arī brīdis, kad sagribējās ieslēgt A/C, skaņa kļuva daudz skaļāka un nepatīkamāka un ne tikai man, bet arī visiem apkārtējiem, tāpēc pamazām sāku skatīties iespējamos cēloņus un aizbraucu arī uzpildīt A/C. Auto Exotica laikā dabūju kuponu ar kuru bija atlaide A/C uzpildei, ja to veica noteiktā laikā. Kāpēc gan nepamēģināt? Tomēr radās nākošā problēma – pildot visu laiku zuda spiediens. Tā kā tajā kantorī nebija diagnostikas ierīces, nevarēja noteikt, kur ir problēma – caurums vai kas cits. Tāpēc man teica, lai pabraukāju un, ja pēc 2-3 dienām aukstais gaiss pazudīs, lai braucu atpakaļ un man atdos naudu vai pildīs pa jaunam un veiks pilno diagnostiku visai sistēmai. Lai notestētu mašīnu un A/C, jo tas bija pirms brauciena uz Austriju, aizbraucu uz Latgali. Turpceļš bija ļoti tīkams – vēss gaiss, tomēr ne tik vēss, kā pirmās 2 dienas. Un notika pats "labākais" – braucot atpakaļ ārā bija +/-40 grādi saulē un kondicionieris nesaldēja, bet gan pūta karstu gaisu. Tā nu zvanīju uz kantori un teicu, ka viss ir cauri un vairs nepūš auksto gaisu uz ko saņēmu atbildi, ka diagnostikas ierīce vēl nav atvesta un tāpēc nevar neko izdarīt, kā tikai uzpildīt pa jaunam. Vai ir jēga pildīt pa jaunam, ja pēc 3 dienām atkal viss būs cauri? Domāju, ka nē un tā nu paliku bez 12 Ls.

Aizbraucu uz citu kantori, kurā bija iespējams uztaisīt diagnostiku. Tur pavadīju apmēram 1 stundu, kuras laikā arī šeit nevarēja pateikt, kas īsti ir par problēmu – caurums vai plaisa ir, bet kur? To neviens neatrada. Šajā kantorī atstāju 20 Ls par atkārtotu uzpildi un diagnostiku no kuras nebija īsti jēga. Un tā kā man vēl bija jānomaina stabilizatorstienis braucu uz mājām. Sākot ņemt nost riteni dzirdēju dīvainu šņākoņu, kuru pirms tam nebiju dzirdējis. Noņēmu riteni, pacēlu mašīnu augšā un skatos – luminiscējošais A/C šķidrums, kuru iepildīja pēdējā kantorī ir pa visu kompresora apakšu un turpina tik lēnām šļākties ārā. Problēma atrasta, tagad tik jāsalabo. Domāju, ka tas būs salīdzinoši lēts un nesāpīgs "prieks", tomēr izrādījās pilnīgi pretēji. Oriģinālais kompresors maksā 200-400 $ + sūtīšana + nodokļi, bet ja pērk uz vietas tad 300 Ls. Tātad jātaisa, tomēr arī tas nemaz nav tik lēti. Aizbraucu atpakaļ uz to diagnostikas centru, tur pateicu, kur ir problēma, viņi pacēla mašīnu uz augšu un jā – tik tiešām problēma ir A/C kompresorā. 90 Ls un pēc 2 dienām būs gatavs, ja nebūs kādas problēmas. Maksāt 1/3 no jauna kompresora cenas, ja viņi dod 1 sezonas garantiju? Tas vēl ir jāapdomā. pameklēju citās vietās un tur nosauca līdzīgus vai pat vēl 2x lielākus ciparus.

Un tad aizvakar izdomāju, ka jānoņem tas kompresors nost un jāmēģina pašam izjaukt un paskatīties – kas tad tam lācītim tur vēderā ir tik dārgs. Pie reizes arī atradu nepatīkamās metāliskās skaņas cēloni – arī pie šīs problēmas vainīgs bija kompresors + spriegotājrullīši.

blogentry-2999-0-65805400-1375734662_thu

Pameklēju youtube kā šādu kompresoru jāizjauc un... lai to izjauktu ir nepieciešami pāris speciāli rīki – mārketinga triks... Tomēr visu var izdarīt arī bez speciāliem rīkiem, vismaz tos nepērkot, bet uztaisot no garāžā esošiem rīkiem, bet, ja tādu nav, tad tos var atrast gandrīz jebkurā būvmateriālu lielveikalā.

Vispirms ir jāatskrūvē uzgrieznis kas tur sajūga rumbu (clutch hub):

blogentry-2999-0-54090100-1375734751_thublogentry-2999-0-80074000-1375734755_thu
Nākošajai darbībai būtu nepieciešams pirmais speciālais rīks – sajūga trīša noņēmējs (clutch pulley remover):
blogentry-2999-0-30639700-1375734771_thu
Šāda ierīce Ebayā nopērkama par ~20$. Bet tādu (līdzīgu) iespējams uzmeistarot, ja vien zina kā. Šā vai tā, bet kaut ko mēs uzmeistarojām un rumba ir nost:
blogentry-2999-0-64167100-1375734777_thu
Un tad es atcerējos, ka kompresorā iekšā ir arī eļļa, kuru vajadzētu nolaist, lai tā neizšķīst pa visām malām. To tāpat kā motoram un ātrumkārbai var izdarīt ar skrūves palīdzību, kura atrodas sānā:
blogentry-2999-0-38102500-1375734783_thu
Pēc rumbas noņemšanas ir jānoņem trīsis, bet pirms sākt to vilkt nost ir jāizņem sprostgredzens, kas ir redzams jau noņemts iepriekšējā attēlā. Pēc sprostgredzena izņemšanas ir jāņem novilcējspīles, kas varētu izskatīties apmēram šādi:
blogentry-2999-0-72927800-1375734787_thublogentry-2999-0-48596500-1375734792_thu
Iespējams izmantot arī 3 kāju novilcēju – ar to bija ērtāk, bet iespējams izmantot arī šādus. Pēc trīša novilkšanas, paveras skats uz elektromagnētisko spoli. Šajā gadījumā manā ir redzami robi un nelielas plaisas, kas nozīmē, ka drošības un ērtības labad, tā būtu jānomaina. Lai to noņemtu vispirms ir jāizņem vēl viens sprostgredzens. Ar šo gāja nedaudz ilgāk, jo tas negribēja nākt ārā:
blogentry-2999-0-21226900-1375734804_thublogentry-2999-0-85985200-1375734810_thu
Pēc sprostgredzena izņemšanas var ņemt nost spoli. Spoles noņemšana arī var būt pagrūts process, kurā jāizmanto kāds garāks un resnāks skrūvgrieznis vai lauznis un āmurs – garo instrumentu noliek zem kādas no skrūvēm un tad dzen dziļāk, ceļot spoli uz augšu. Tā nepieciešams iet uz riņķi visai spolei citādi tā var salūzt:
blogentry-2999-0-99749900-1375734821_thublogentry-2999-0-70435000-1375734829_thu
Neliela piezīme. Pirms spoles ņemšanas nost nepamanīju nelielu tapiņu, kas turēja vietā trīsi. Šo tapiņu nebūtu slikti izņemt pirms spoles noņemšanas, lai izvairītos no spoles papildus sabojāšanas, tomēr spoli var noņemt arī tapiņu neizņemot:
blogentry-2999-0-26936200-1375734843_thu
Pēc tam, kad spole ir noņemta, nepieciešams atskrūvēt visas četras skrūves, kas satur kompresora korpusu kopā. Skrūves galviņas izmērs 13mm:
blogentry-2999-0-34478700-1375734857_thu
Pēc skrūvju atskrūvēšanas sākas nākošā "barbariskā" izjaukšanas daļa, jo šeit būs nepieciešams āmurs un vēlams kāda mīkstāka materiāla stienis vai koka pagale, jo būs jāatdala augšējā un apakšējā korpusa daļa no centrālās daļas:
blogentry-2999-0-80739600-1375734875_thublogentry-2999-0-91603000-1375734892_thublogentry-2999-0-16347300-1375734913_thu
Šo daļu būtu ieteicams darīt kopā ar kādu, kurš varētu paturēt kompresoru vai arī izmantot lielas skrūvspīles, bet ar iejūtību t.i., lai nesaspiestu alumīnija korpusu pārāk daudz un tas nedeformētos. Pēc pāris triecieniem abas puses bija nost:
blogentry-2999-0-92681100-1375734919_thu
blogentry-2999-0-07282000-1375734931_thublogentry-2999-0-17950700-1375734947_thu
blogentry-2999-0-72905000-1375734953_thu
Un lūk arī otrajā attēlā no kreisās ir redzama problēma/vaininiece. Jā, tieši tā, redzama. Pirmajā mirklī es nemaz nevarēju atrast, kur ir tā blīve, kura ir beigta, kas laiž garām spiedienu... Un tas arī ir iemesls – daļēji sacietējusi/oksidējusies un vienkārši nolietojusies blīve zem dubļu un oksidējušā alumīnija kārtas. Pēdējā attēlā no labās ir iekšējais (vidējais) gultnis, kas nāk zem augšējās korpusa daļas. Ar dubulto šaibīti uz korpusa centrālo daļu. Tā ir tikai piezīme gadījuma, ja kāds ņemot nost augšējo daļu visu kompresoru ir sagāzis tik ļoti, ka tas gultnis nokrīt un sadalās.

Tagad atliek atrast blīves, visu salikt atpakaļ kopā, iepildīt eļļu un kompresors gatavs. Blīvju komplekts Ebayā maksā ~7$ + ~10$ sūtīšana, pie mums var specializētajos veikalos nopirkt atsevišķi, ja labi sameklē. Eļļu arī var nopirkt specializētajos veikalis un priekš vienas reizes (viena kompresora) tā maksā apmēram 8-12 Ls. Ja nebūtu jāmaina spole, tad rezerves daļās (blīves + eļļa) tiktu iztērēti apmēram 20 Ls. Un tātad iznāk, ka esmu nopelnījis 70 Ls par darbu? Bet tā kā vēl būtu iesteicams nomainīt spoli un iespējams, ka arī rumba būs jāmaina, tad būs jāatrod kāds lietots kompresors un jānomaina šīs daļas, jo šīs ir vienas no tām daļām, kuras lielākajai daļai kompresoru ir līdzīgas gan pēc izmēriem, gan darbības.

Un, ja šo visu mainītu servisā? Cik tas izmaksātu? Ja tikai par blīvju nomaiņu viņi prasīja 90 Ls, tad par spoli un rumbu būtu pat bail iedomāties... Katrā ziņā, turpināšu skatīties, meklēt un rakstīt tiklīdz būs jaunumi.

  • Upvote 1


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...