Jump to content
  • Sign in to follow this  

    JEEP vēsture::Pirmsākumi 1940.-1945.

       (0 reviews)

    Āris Seisums
    • Āris Seisums

    Kopš I Pasaules kara ASV armija militārajām vajadzībām meklēja vieglu un ātru auto, kas spētu pārvietoties arī bez ceļu apstākļos. 1940. gada sākumā, kad vācu armija jau bija izvērsusi veiksmīgu karadarbību Eiropā un Ziemeļāfrikā, šāda auto izstrāde jau kļuva steidzama. 4. jūlijā armija vērsās pie auto ražotājiem ar aicinājumu 49 dienās radīt darboties militāra auto spējīgu prototipu.

    Valdības izstrādātā automašīnas sākotnēja specifikācija bija:

    Auto svars aptuveni 1300 mārciņas (tas gan tika atzīts par pilnīgu neiespējamu un vēlāk paaugstināts līdz 2160 mārciņām)

    Četru riteņu piedziņa

    Griezes moments 115.2 Nm

    Riteņu bāze ne vairāk kā 80 collas

    Augstums ne vairāk par 47 collām

    Klīrenss minimums 6.25 collas

    Celtspēja 600 mārciņas

    Dzesēšanas sistēma, kas neļautu pārkarst pie lēnas pārvietošanās

    Bantam Car Company, kas jau iepriekš bija piegādājusi auto izlūkošanas vajadzībām, un Willys-Overland bija divas vienīgās kompānijas no 130, kuras atsaucās armijas aicinājumam. 49 dienu termiņš tomēr izrādījās problemātisks. Lai pabeigtu savu prototipu, Willys-Overland pieprasīja termiņa pagarināšanu. Bantam vienīgā cerība bija meklēt palīdzību no malas.

    ccs-1-0-01268900-1321307330_thumb.jpg
    Prototipu, kas vēlāk kļuva par Willys MB, izstrādāja Karls Probsts (Karl Probst) – Detroitas inženieris, kura pakalpojumus izmantoja vairākas auto firmas. Patriotisku jūtu vadīts, Probsts piekrita uzņemties šo darbu, nesaņemot nekādu atlīdzību. 17. jūlijā Probsts stājās darbā un pēc divām dienām jau bija gatavi plāni Bantam prototipam, JEEP priekštecim.

    Bantam pirmais prototips bija gatavs 1940. gada 21. septembrī, iekļaujoties 49 dienu limitā. Armija stājās pie tā mokpilniem testiem, liekot Bantam Jeep traukties 3400 jūdzes, no kurām tikai 250 bija ar cietu segumu. Pēc testiem atlika piekrist, ka auto ir pietiekami spēcīgs un atbilst visām prasībām.

    ccs-1-0-66424900-1321307339_thumb.jpg
    Galu galā savus prototipus piedāvāja arī Willys un Ford, kas bija radīti izmantojot armijas piegādātos Bantam plānus. Willys "Quad" un Ford "Pygmy" prototipos tomēr bija ieviestas šo ražotāju veiktās izmaiņas Bantam plānos.

    Willys Quad stipri pārsniedza noteikto svaru, iebūvējot lielāku un jaudīgāku dzinēju. Tas momentā deva priekšrocības Willys, tikko kā apstiprināja svara palielinājumu specifikācijā. Willys piedāvātā dzinēja "Go Devil" jauda vienīgā atbilda armijas noteiktajai specifikācijai. Dzinēja 142.4 Nm griezes moments ne tikai pārsniedz specifikācijā prasīto, bet lika Bantam 112.5 un Ford 115.2 Nm izskatīties pēc punduriem.

    ccs-1-0-85904800-1321307333_thumb.jpg
    Armijas galējā izvēle krita par labu Willys. Ņemot vērā Aizsardzības departamenta prasību pēc milzīga skaita auto īsā laika posmā, Willies-Overland nodeva licences tiesības ASV valdībai, lai auto varētu uzsākt ražot pēc iespējas vairāk ražotāju. Tūlīt pēc tam Ford Motor Co. saņēma pilnu Willys specifikāciju. Otrā pasaules kara laikā Willys-Overland kopā ar Ford saražoja vairāk kā 700 000 auto no kuriem vairāk par 330 000 bija oriģinālie Willys MB.

    Willys sērijveida modelis MB tika ražots līdz 1945. gadam, kad kompānija pievērsās civilo auto izstrādei.

    • Upvote 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback


    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...