Jump to content
  • Chevrolet Bel Air Parkwood atdzimšana

       (0 reviews)

    V8

    Tas bija pirms 18 gadiem, kad jau biju skaidri apzinājies, ka esmu saslimis ar vecajiem amerikāņu automobiļiem un diezgan aktīvi darbojos Antīko auto klubā, kur manā rīcībā pirms kāda laika bija 1940. gada Buick 8 Special ar ZIM agregātiem. Kluba biedriem bija daudz fotogrāfiju ar visādiem, uz ielām manītajiem auto, dažas no tām ir redzamas arī galerijā "Reiz bija...".

    1994. gadā, es nejauši satiku cilvēku, kurš stāstīja, ka viņam mājās, šķūnītī stāv viņa tēva 60-to gadu Chevrolet, kas kādreiz iesākts remontēt un tā arī nav pabeigts. Viņam vajagot atbrīvot vietu un vai es negribot pirkt. Esot tepat Rīgā, Juglā un tēvs savulaik nopircis sasistu, bet nepaspējis sataisīt, kad dabūjis insultu. Man, protams, āķis lūpā un bezmiega nakts. Otrā dienā braucu skatīties, bet, kad atveram šķūnīša durvis, paveras briesmīgs skats — no visādu krāmu kaudzes apakšas rēgojas rāmja gals ar motoru, ieliektas formas priekšējais logs un aizmugure ar skaistiem sarkaniem lukturiem. Viss auto ir pilnīgi izjaukts un pārmālēts ar kaut kādu gaiši zilu krāsu. Mani mierina, ka viss trūkstošais esot kaut kur tepat šķūnī, tikai jāpameklē. Nākas noticēt un sarunājam, ka auto tiks izkrāmēts, viss komplekts tiks sakrauts salonā un tad vedīšu prom. Pēc dažām dienām esmu klāt un neticu savām acīm — pagalmā stāv skaists, 1961. gada Chevrolet Bel Air Brookwood STW ar 3,8 litru motoru un mehānisko 3-pakāpju kārbu. Rūsas ļoti maz, bet... priekšas detaļas saliktas salonā, apšuvumi kaudzē... nekādas skaidrības, kas kur ir atradies. Nu, bet darījums notiek un auto tiek transportēts uz māju velkot striķī... bremzēja tikai viens ritenis...

    Veicot pārreģistrāciju atklājas, ka vecā tehniskā pase izdota 1978. gadā pamatojoties uz pirkšanas līgumu un iepriekšējo tehnisko pasi, kas izdota 1962. gada 23. martā. Ne ko sev? Tajā laikā kāds atvedis jaunu auto... un sasitis. Uz odometra pašlaik ir tikai 16400 jūdzes. Un tomēr prieks par šādu ieguvumu ir liels un vakarā tas tiek kārtīgi atzīmēts.

    Otrā dienā viss tiek izkrāmēts un salikts pa grupām — salona detaļas, vadi, priekšējie spārni un motora pārsegs. Tikai tagad paveras reālā aina, ko es īsti esmu nopircis un cik sists ir šis auto. Labajā pusē rāmja gals ir iedzīts 4 cm uz iekšu, spārns un motora pārsegs iztaisnoti, bet galīgi šķībi. Pēc dažiem neveiksmīgiem mēģinājumiem salikt šai puzlei priekšējo daļu, nolemju visu safotografēt un meklēt kaut kādas vesela auto bildes. Izrādās, ka šo auto uz ielām neviens nav redzējis un, kaut kādas bildes atrodu tikai Motormuzeja fondos reklāmas katalogos. Vismaz kaut kas un darbs var sākties.

    ccs-1559-0-31195900-1354535313_thumb.jpg

    ccs-1559-0-37122900-1354535332_thumb.jpg

    ccs-1559-0-14249200-1354535323_thumb.jpg

    Kaut kā tomēr izdodas dabūt taisnus bleķus un pat sakomplektēt visu priekšējo daļu. Paveicās, ka lielais priekšējais logs nav cietis. Tagad parādījies stimuls un palēnām auto sāk iegūt pavisam patīkamu izskatu. Ar zinātniskās taustīšanās metodi vietā saliekas arī salona apšuvumi un sēdekļi, sānu moldingi, buferi, lampas... aiz rezerves riteņa atrodas oriģinālie Ņujorkas štata numuri. Oriģinālais radiators caurs kā siets un pa šrotiem tiek piemeklēts kaut kas līdzīgs... vēlāk gan izrādījās, ka ne ļoti labāks.

    ccs-1559-0-45122500-1354535352_thumb.jpg

    ccs-1559-0-58254900-1354535423_thumb.jpg

    Tagad kārta dabūt dziesmā motoru. Karburatorā gandrīz peļu midzenis, bet, par cik tas ir vienkāršāks kā zaporožecam, tad iztīrīt nebija problēmu. Pēc pamatīgas noņemšanās ar sadalītāju, izdodas atras arī dzirksteli un dabūt to vajadzīgajā vietā – informācija par aizdedzes apsteidzes leņķi nekādas, bet vismaz cilindru darba kārtība izlieta uz kolektora. Gods, kam gods, bet pēc neilga laika izdodas dabūt pirmos pukšķus un ap sirdi paliek pavisam labi. Pēc kādas pusstundas darbināšanas pat vairs nedūmo un dūc kā bitīte. Dažu dienu laikā tiek savestas kārtībā bremzes, elektrosistēma un citi sīkumi. Pat izmetu nelielu līkumu pa ielu. Paskats no malas gan drausmīgs - krāsa aplupusi, salons netīri pelēks... Bet mans auto ir komplektā un tas ir galvenais. Tagad biju stingri nolēmis atkal visu jaukt ārā vēlreiz un, tad restaurēt pa īstam, taču ienācās ziņa, ka tiek organizēts Antīko auto kluba izbrauciens uz Cēsīm un es nolēmu riskēt.

    ccs-1559-0-60909700-1354535396_thumb.jpgIesākās totāla virsbūves un salona pucēšana, kas atklāja gan vietām palikušo oriģinālo virsbūves krāsu, gan oriģinālo salona krāsu. Pēc dažām dienām auto no iekšpuses izskatījās kā jauns, ko gan nevarēja teikt par ārpusi. Neskatoties uz aplupušo krāsojumu, pat izgāju tehnisko apskati, jo citādi viss bija kārtībā — pat atgāzes. Es aizbraucu uz salidojumu un arī bez problēmām atbraucu.

    Tad nu gan pēc neilga laika viss process sākās atgriezeniskā secībā. Nabaga Chevrolet atkal tika izjaukts, pielabots un nogādāts krāsotavā. Motors tika notīrīts, nokrāsots un... tikai tad konstatēju, ka eļļa karterī turas tikai uz dubļiem — karterī no stāvēšanas ārpusē bija izrūsējis pamatīgs caurums. Nācās noņemt un metināt. Lai nu kā, bet pagāja nepilns gads, un auto izbrauca no garāžas skaists, kā no kataloga bildēm. Brauciena laikā uz Cēsīm, jau tiku ievērojis dažus nelielus defektus un savlaicīgi pasūtīju vajadzīgās detaļas, bet pārējo sataisījām tepat uz vietas. Auto ieguva jaunu priekšējo optiku, bremžu remonta komplektu, kardāna vidējo atbalsta gultni ar kronšteinu un salona grīdas segumu. Pārējais viss palika oriģinālais. Par cik bija sasisti arī divi riteņu diski, tad tos piemeklēju no vecā, 5-sērijas BMW.

    ccs-1559-0-72365300-1354535346_thumb.jpg

    ccs-1559-0-02911100-1354535378_thumb.jpg

    ccs-1559-0-10717000-1354535384_thumb.jpg

    Tika nolemts doties garākā testa braucienā uz Pērnavu, kur notika liels antīko automašīnu salidojums. Četru dienu pasākums tika izbraukts godam, bet atpakaļceļā sākās problēmas ar ģeneratoru. Oriģinālā līdzstrāvas ģeneratora konstrukcija ir uz bronzas buksēm, kuras jāeļļo tikpat bieži kā šujmašīnai un pēc tāda paša principa. To es biju piemirsis un tagad rotors saārdija visus tinumus. Labi, ka nebraucu viens, bet kolonā ar citiem kolēģiem no Antīko auto kluba. Četri akumulatori un īsa siksna palīdzēja saviem spēkiem tikt mājās. Uzliku BOSCH ģeneratoru un problēmas beidzās — oriģinālo Rīgā neviens neņēmās remontēt... Vienu reizi ņēmu nost ātrumkārbu (apm. 15 minūšu darbs), lai nomainītu izspiedēja gultni, kas, kā izrādās, pilnībā der no Volgas GAZ-24.

    Līdz 2005. gada vasarai, es ar šo auto pa vasaru biju nobraucis diezgan daudz. Vidējais patēriņš bija apm. 11-12 l/100km. Braukšana atgādina kaut ko no GAZ 21 vai Pobeda, tikai motors ir krietni dzīvāks. Nekādas lielas ccs-1559-0-85773200-1354535413_thumb.jpgproblēmas nebija, bet nu gan atkal sāka prasīties pēc remonta, jo rūsa sāka parādīties tajās vietās, kuras nebija metinātas, galīgi izbeigušies abi radiatori, nedaudz jāpielabo sēdekļu apšuvums.

    Auto tika nolikts siltā vietā un bija cerība pieķerties... Diemžēl iespējas un līdz ar to arī cerība pajuka. Tagad šis auto jau ir pie cita saimnieka un, cerams, atkal parādīsies kādā no mūsu kluba salidojumiem.

    ccs-1559-0-26880500-1354535369_thumb.jpg

    • Like 1
    • Upvote 2


    User Feedback


    Tas, ka priekšējais stikls izdzīvoja ir liela laime. Esmu lasījis, ka daudziem autiņiem no šīs ēras tie mēdz plaisāt saistībā ar virsbūves deformāciju. Atceros, kad biju pavisam sīks, 2001. gada pavasarī motormuzejā bija liela auto izstāde. Tur šis "ševijs" stāvēja kopā ar zaļu 1960. gada brāli, kuru arī šad tad var manīt ielās.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
    Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Newest topics

×
×
  • Create New...